Apa itu kajian Etnografi???
Istilah “Ethnos” berasal daripada
perkataan Greek yang bermaksud manusia, bangsa, atau budaya. Menurut Agar
(1986) dalam Subitha Marican (2005) menyatakan “graphy” bermaksud penjelasan
mengenai sesuatu. Etnografi merupakan
satu kajian lapangan yang berbentuk pemerhatian yang sering digunakan dalam
kajian sosiologi dan antropologi yang dirujuk sebagai penyelidikan saintifik
semulajadi (field research). Pendapat ini dipersetujui oleh Berg (1995) dan
Guy (1987) dalam Sabitha Marican (2005).
Etnografi pemasaran adalah satu cara di mana syarikat menggunakannya
untuk mendapatkan pandangan tentang budaya dan tingkah laku pelanggan mereka.
Permintaan perniagaan adalah berbeza dari ahli antropologi yang melakukan
bidang penyelidikan. (Berner, 2006)
1. Memahami
isu yang dikaji dari kaca mata kumpulan atau budaya tersebut.
2. Kajian
etnografi berusaha untuk menanbah pengetahuan mengenai sesuatu budaya atau
mengenalpasti corak interaksi sosial.
3. Membangunkan
satu penafsiran yang menyeluruh terhadap sesuatu masyarakat atau institusi
sosial.
Ciri-ciri kajian Etnografi :
- Merupakan pendekatan kajian jenis
kualitatif.
- Kajian dilakukan pada persekitaran
semulajadinya atau tapak kajian.
- Melibatkan interaksi yang intim dan
bersemuka antara penyelidik responden.
- Menggambarkan refleksi yang tepat
tentang perspektif dan tingkah laku responden yang terlibat.
- Menggunakan kaedah pengumpulan data
yang induktif, interaktif dan rekursif.
- Menggunakan konsep kebudayaan sebagai
kaca mata untuk menginterpretasi keputusan yang diperoleh untuk memahami
isu yang dikaji.
- Kajian ini boleh berubah dan
diperhalusi sepanjang proses kajian kerana pembelajaran dan pengetahuan
baru akan mempengaruhi pemerhatian masa hadapan.
- Fokus kajian adalah kecil iaitu mungkin
hanya melibatkan satu set atau kumpulan manusia pada skala yang kecil.
Kelebihan Etnografi dalam konteks pemasaran :
- Etnografi menjadikan terlibat secara langsung, berinteraksi dan mengintegrasikan dengan kumpulan kajian. Maklumat tangan pertama diperolehi dari dalam adalah orang yang paling benar dan sah. Ahli etnografi boleh belajar secara langsung mengenai proses sosial dalam pelanggan.
- Melalui kajian etnografi dapat menilai gelagat pengguna dalam menggunakan produk dan gelagat pengguna dalam melakukan pembelian.
- Pemerhatian etnografi mampu merangsang tindakan kognitif untuk membongkar aspek psikografik pengguna dalam membuat keputusan pembelian. Hasilnya reka bentuk produk dapat dikenalpasti.
- Etnografi menyediakan maklumat yang komprehensif mengenai penggunaan produk secara keseluruhan atau kitaran pembelian.
Cabaran
Etnografi dalam konteks pemasaran :
- Cabaran dalam menjalankan etnografi pemasaran mengenai masa. Ia adalah pembedahan yang memakan yang sangat masa, selalunya bulan atau tahun yang berpanjangan dan ia adalah mungkin untuk ahli etnografi untuk menjadi yang terlibat dalam kumpulan yang mereka kehilangan perspektif luar .Oleh itu kajian ini boleh mengandungi unsur-unsur berat.
- Perlu memahami kepentingan responden. Soalan yang diajukan kepada responden haruslah spesifik dan mudah difahami agar respon dapat memberikan maklum balas yang bernas.
- Kebanyakan kaedah etnografi menggunakan bilangan peserta yang kecil dan suasana sekeliling yang kecil skalanya. Untuk membesarkan skala mungkin melibatkan peningkatan kos, komunikasi dan daya usaha.
- Dalam suatu kajian tertentu, fokus yang keterlaluan boleh menyebabkan
pengkaji terlepas pandang maklumat-maklumat lain yang tidak kurang
pentingnya yang mana tidak termasuk dalam domain kajian.
No comments:
Post a Comment