Friday, 25 May 2012


Maklumat yang diperolehi semasa Pertandingan Poster Final Year Projek..

Beberapa solan yang diajukan dan jawapan yang diperolehi semasa Pertandingan Poster Final Year Projek berkaitan tajuk kepuasan pelanggan...

Tajuk : "Kepuasan Pelanggan terhadap perkhidmatan bas  express"  (Wan Jun)


soalan 1 :
Apakah objektif kajian ini dilakukan?

Jawapan :
  • untuk menganalisis dimensi sosial yang ketara dalam menyumbang kepada  kepuasan pelangan
  • untuk mengenalpasti dimensi SERQUAL yang paling dominan yang mempunyai sumbangan terbesar kepada kepuasan pelanggan terhadap kualiti perkhidmatan
Soalan 2 :
Bagaimanakah cara melaksanakan kajian kuantitatif ?

Jawapan : kajian kuantititif boleh dilaksanakan dengan menggunakan:
·            descriptive statistic
·            person correlation coefficient
·            multiple linear regression

Soalan 3 :
Apakah conceptual framework (rangka kerja konsep) yang bersesuaian dengan tajuk kepuasan pelanggan. Apa itu SERQUAL teori?

Jawapan : untuk kepuasan pelanggan boleh menggunakan teori yang dikemukakan oeh Parasulaman iaitu kepusan pelanggan yang boleh dibahagikan kepada 5 faktor iaitu :

  • Tangibles – kemudahan fizikal, peralatan, pemnampilan kakitangan, dan sebagainya.
  • Kebolehpercayaan – keupayaan untuk melaksanakan khidmat dengan tepat
  • Responsif – kesediaan untuk membantu dan memberi respons kepada keperluan pelanggan
  • Jaminan – keupayaan kakitangan untuk memberi inspirasi kepada keyakinan dan kepercayaan
  • Empati – sejauh mana perkhidmatan yang penyayang akan diberikan.

Soalan 4 :
Apakah teori yang sesuai untuk saya gunakan bagi tajuk Tahap kepuasan pelajar UNIMAS terhadap kualiti perkhidmatan di Klinik Kesihatan UNIMAS.        

Jawapan : saya boleh menggunakan teori “service quality”, “attitude”, “SERVPERF” atau “SO NEED”



No comments:

Post a Comment