New Topic FYP
Tahap kepuasan pelajar UNIMAS terhadap kualiti perkhidmatan di Klinik Kesihatan UNIMAS
Tahap kepuasan pelajar UNIMAS terhadap kualiti perkhidmatan di Klinik Kesihatan UNIMAS
Saya telah memilih tajuk baru untuk menjalankan kajian disebabkan oleh faktor-faktor yang positif. Saya akhirnya memilih tajuk Tahap kepuasan pelajar UNIMAS terhadap kualiti perkhidmatan di Klinik Kesihatan UNIMAS. Saya memilih tajuk ini kerana sektor perkhidmatan merupakan salah satu sektor yang menjadi tunjang kepada perkembangan ekonomi negara. Organisasi kesihatan seperti klinik di wujudkan untuk memenuhi keperluan masyarakat dalam menyelesaikan masalah kesihatan. Menurut Gronross (1990), pengkurun kualiti perkhidmatan adalah berdasarkan kepada tanggapan dan penilaian pengguna. Ini bermakna pengguna akan menilai kualiti perkhidmatan yang ditawarkan oleh organisasi tersebut. Oleh itu, organisasi yang menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan perlulah menitikberatkan perkhidmatan yang ditawarkan bagi memastikan kepuasan pelanggan dapat dipenuhi dan matlamat penubuhan organisasi tercapai.
TAJUK KAJIAN
Tahap kepuasan pelajar UNIMAS terhadap kualiti perkhidmatan di Klinik Kesihatan Universiti Malaysia Sarawak.
PENYATAAN MASALAH
- Sejauh manakah kualiti perkhidmatan di klinik kesihatan UNIMAS mempengaruhi tahap kepuasan pelajarnya.
- Apakah tanggapan yang diberikan oleh pelajar terhadap kualiti perkhidmatan klinik UNIMAS.
MASALAH KAJIAN
Masalah
yang dihadapi ialah permasalahan tanggapan yang diberikan oleh pesakit terhadap
kepuasan mereka kepada mutu perkhidmatan di klinik. Tahap kepuasan yang ingin dikaji adalah seperti
faktor kepuasan pelanggan terhadap faktor adab interpersonal, tahap kepuasan
pelanggan terhadap faktor fasiliti atau kemudahan, tahap kepuasan pelanggan
terhadap faktor kebolehdapatan dan kepuasan pelanggan terhadap faktor
keberkesanan.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif yang ingin dicapai menerusi kajian ini adalah seperti berikut:
1. Mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan berdasarkan faktor berikut :
· Mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor adab interpersonal.
· Mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor fasiliti atau kemudahan.
· Mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor kebolehdapatan.
· Mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor keberkesanan.
2. Mengenalpasti samaada terdapat perbezaan tahap kepuasan pelanggan dari aspek demografi.
SOALAN KAJIAN
Berdasarkan objektif kajian yang dinyatakan di atas, maka persoalan kajian ini dapat dirumuskan
seperti berikut :
1. Apakah tahap kepuasan pelanggan berdasarkan faktor :
· Apakah tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor adab interpersonal ?
· Apakah tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor fasiliti atau kemudahan ?
· Apakah tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor kebolehdapatan ?
· Apakah tahap kepuasan pelanggan terhadap faktor keberkesanan ?
2. Adakah terdapat perbezaan tahap kepuasan pelanggan dari aspek demografi ?
MENENTUKAN PEMBOLEHUBAH
Pembolehubah bebas ( Independent Variable ) = Kualiti perkhidmatan di klinik
Pembolehubah bergantung ( Dependent Variable = Tahap kepuasan pelanggan.
JENIS KAJIAN
“correlation study”
Adakah kualiti perkhidmatan klinik di UNIMAS mempengaruhi tahap kepuasan pelanggan.
RESPONDANT KAJI SELIDIK
Pelajar Universiti Malaysia Sarawak ( UNIMAS ) .
SKOP PENYELIDIKAN
Universiti Malaysia Sarawak ( UNIMAS ), Kota Samarahan, Kuching, Sarawak
KEPENTINGAN KAJIAN
Kepentingan kepada pihak pengurusan klinik
· Pihak pengurusan klinik UNIMAS dapat melihat kualiti perkhidmatan yang mereka sajikan menerusi kajian yang dijalankan.
Kepentingan kepada para pelajar
· Membantu pelajar UNIMAS agar lebih selesa apabila mendapatkan rawatan di klinik.
No comments:
Post a Comment